poniedziałek, 8 lipca 2013

64.Feed. Przegląd końca świata-Mira Grant



Tytuł: Feed
Autor: Mira Grant
Liczba stron: 492
Seria: Przegląd końca świata #1
Tytuł oryginału: Feed
Wydawnictwo: SQN


"Dobra wiadomość: Przeżyliśmy!
Zła wiadomość: Oni również..."

Paranormalne książki zaczynają się stawać nudne. Oklepany temat i znany schemat pojawia się w co drugiej książce, dlatego, aby się wybić w tym gatunku, trzeba mieć oryginalny pomysł. Były wampiry, wilkołaki, elfy i anioły. Teraz przyszła kolej na Zombie!

W 2014 roku ludzkość wynalazła lek na grupę i przeziębienie oraz na raka. Ale również stworzono coś innego, obcego, strasznego-wirus, który rozprzestrzenia się bardzo szybko. Ludzie nie chcieli wieżyc w epidemię. Winę za to ponoszą między innymi dziennikarze, którzy zamiast informować wszystkich na bieżąco, woleli milczeć. Jednakże wytworzyła się grupa blogerów, którzy narażając właśnie życie pokazali prawdę. Z zarażonych ludzi powstały Zombie. 

Jest rok około 2039. Rodzeństwo Georgia i Shaun Masonowie prowadzą bloga, na którym informują ludzi o najświeższych informacjach. Relacjonują fakty bez własnej opinii. Ich bloga czyta dość spora liczba osób i właśnie dzięki popularności dostają meila od senatora Petera Rymana, który startuje na prezydenta Stanów Zjednoczonych. Rodzeństwo oraz ich koleżanka Buffy razem z senatorem mają jeździć po całym kraju, by relacjonować jego kampanię. Jednak natrafiają na pewien międzynarodowy skandal, w który zostaną zamieszani.


"Żyjemy i umieramy tylko po to, by mieć szansę przekazać choć odrobinę prawdy."

Może zacznę od bohaterów, którzy są świetnie wykreowani. Georgia jest osobą niezwykle opanowaną, natomiast jej brat Shaun zabawny i szalony. Ja zdecydowanie go pokochałam. Rodzeństwo są całkowicie różni od siebie, ale tworzą razem dobrą całość. Książka jest napisana z punktu widzenia Georgii i wypadło to bardzo dobrze. Wszystkie informację trafiają do czytelnika tak, że można poczuć się w świecie, gdzie po ulicach chodzą Zombie.


Przyznam szczerze, że po książce Feed. Przegląd końca świata spodziewałam się czegoś innego. Jak dla mnie wątek z Zombie był zdecydowanie mało rozbudowany, a w ogóle spodziewałam się ukazania tych stworzeń z innej strony, a nie z tej złej. Uważam, że pomysł z Zombie był bardzo dobry, ale ukazanie i wtoczenie świata polityki całkowicie do mnie nie przemawiał. Wiem, że autorka zrobiła ten zabieg specjalnie, ale jak dla mnie, to to wszystko do mnie nie przemawiało. 

"Żywi czy martwi nie ustaniemy w walce. (...) Powstanie, póki możecie."

Cała książka ma wielki przekaz, jest mądra i interesująca, ale zdecydowanie to nie mój typ. Lubię zagłębić się od czasu do czasu w coś innego, niż książki fantastyczne, jakie czytam przede wszystkim, ale chyba ostatnio zdecydowanie zaczytuje się w inne książki, dlatego może powieść pani Grant nie przemawia do mnie aż tak bardzo jak wszystkim innym. Nie mówię, że ta książka jest zła, po prostu jest ona nie dla mnie i ja nie odebrałam ją tak pozytywnie.

Mimo, że w książce występują zombie, co jest jedyną nadnaturalną rzeczą w tej powieści, to wszystko inne jest bardzo realistyczne i szczere do bólu. Książka ma jeden, główny morał, który ukazuje się na tle innych. Pokazuje świat w którym żyje Georgia i Shaun, a do którego my coraz bardziej się upodobniamy. Uważam, że nie bez powodu akcja dzieje się w przyszłości. Morał z Zombie był tylko przykrywką, aby pokazać świat, w który się zmieniamy. 

W tej książce nie ma czasu na wątek miłosny, więc jeśli nie wyobrażacie sobie przeczytania jednej książki bez wielkiej miłości i happy endu, to nawet się za nią nie zabierajcie. Ta książka nie jest taka jak inne, i to ją właśnie wyróżnia. Nasi bohaterowie żyją w takich czasach, że nie mogą pozwolić sobie na zakochanie się, jedyne na czym im zależy to oni nawzajem. Ich relacje są na prawdę niesamowite i można im pozazdrościć. Są dla siebie najważniejsi i mocno się kochają. 


"Różnica pomiędzy prawdą a kłamstwem polega na tym, że każde może cię zranić, ale tylko jedno może cię uzdrowić."

W książce Feed. Przegląd końca świata pierwszy raz miałam styczność z Zombie, mimo że wyobrażałam sobie trochę to inaczej. Uważam, że książki z tymi stworzeniami w roli głównej mogą być następnym hitem. Ja na pewno jeszcze raz będę chciała mieć styczność z tego typu istotami. Kiedy to nastąpi ? Mam nadzieję, że jak najszybciej. Zombie kojarzą mi się z postaciami z horrorów, a ja lubię książki, gdzie mogę się bać, bo przy czytaniu jest to bardzo fajna, a po przeczytaniu nawet śmieszne, gdy baliśmy się, ale i tak musieliśmy poznać zakończenie. 

Jeśli ktoś lubi tego typu książki lub chciałby przeczytać inną, fajną powieść to polecam zapoznać się z dziełem Mity Grant. Ja jestem zadowolona, że zapoznałam się z tą książką i może, jak będę miała okazję, zapoznam się z kontynuacją. Każdy sam musi zdecydować, czy chce zapoznać się z Feed. Przegląd końca świata

Ocena: 5/10


Trylogia Newsflash:
Feed • Deadline • Blackout



Książkę otrzymałam od wydawnictwa Sine Qua Non,
za co bardzo serdecznie dziękuje!

13 komentarzy:

  1. Póki co czytałam "The Walking Dead" i bardzo mi się podobała, więc po tę książkę również sięgnę z przyjemnością. :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Nie byłam przekonana do tej książki, ale jest tyle pozytywnych recenzji, że mam coraz większą ochotę na nią.

    in-corner-with-book.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  3. Każda ksiązka jest dobra, jesli są wyraziści bohaterowie. Ta mnie zainteresowała. Chętnie bym po nią sięgnęła :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Znów ja ;) Z innej beczki, ale też książkowej ;D poszukuję "Pamiętnika rzemieślnika. Jak pisać" Stephena Kinga". Jeśli posiadasz tę pozycję lub ktoś z Twoich znajomych i jest możliwość wymiany/sprzedaży, bardzo proszę o kontakt :) t.awanturnica@gmail.com lub gatki-szmatki.blogspot.com

      Usuń
  4. Ja raczej ją sobie daruję :D

    OdpowiedzUsuń
  5. Książka o zombie mnie ciekawi, bo jeszcze nic w tym temacie nie czytałam. Widzę, że ta jest dobra, ale nie zachwycająca. Może jednak spotkam w bibliotece. ;)

    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  6. Mnie również nie za bardzo przypadła do gustu, lektura momentami zbyt ciężka.

    OdpowiedzUsuń
  7. świetny blog, naprawdę przyjemnie sie czyta i zostaje z pewnościa na dłużej oraz zapraszam do siebie luuvmy.blogspot.com obserwujemy ? :))

    OdpowiedzUsuń
  8. Bardzo dobra książka z dobrego wydawnictwa :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Stale poluję na tę pozycję :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Od dawna mam na nią wielką ochotę, która coś tak czuję już niedługo przerodzi się w rzeczywistość :)

    http://zzyciafantastycznychswiatow.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  11. Książkę od dawna mam na liście pozycji do przeczytania, więc z pewnością to zrobię :)

    Ps. Recenzja dodana do wyzwania "Czytam Fantastykę"
    pozdrawiam serdecznie
    Miłośniczka Książek
    http://magicznyswiatksiazki.pl

    OdpowiedzUsuń
  12. Chętnie zapoznałabym się z tą trylogią :-)

    OdpowiedzUsuń