piątek, 8 lutego 2013

50.Delirium-Lauren Oliver


Tytuł: Delirium
Autor: Lauren Oliver
Liczba stron: 357
Seria: Delirium #1
Tytuł oryginału: Delirium
Wydawnictwo: Otwarte


"Miłość-najbardziej zdradliwa choroba na świecie: zabija cię zarówno wtedy, gdy cie spotyka, jak i wtedy, kiedy cię omija. Ale to niedokładnie tak. [...] Miłość-zabije cię i jednocześnie cię ocali."

Lena żyje w świecie, gdzie miłość nazwana amor deliria nervosa jest największą chorobą na świecie i zabija. Dlatego Stany Zjednoczone wynalazły lekarstwo na tę chorobę. Zbliżają się osiemnaste urodziny dziewczyny, a za tym idzie zabieg, który ma wyleczyć każdego obywatela przed tą choroba. Dzięki niemu wiedzie się spokojne i szczęśliwe życie u boku partnera, którego przydzieli komisja i nie będzie można zarazić się miłością. Lena jest osobą, która widziała trochę przypadków w swojej rodzinie, jakie wyrządza amor deliria nervosa i już wprost nie mogła się doczekać jak będzie wyleczona. Bała się, że ona również może się zarazić i będzie chora. I gdy do zabiegu pozostają ostatnie tygodnie na jej drodze pojawia się Aleks. Chłopak okazuje się być Odmieńcem z Głuszy-jest to miejsce, gdzie nie ma czegoś takiego, jak choroba amor deliria nervosa. Ludzie żyją własnym życiem i nikt nikogo nie pilnuje. Aleks pokazuje Lenie inny świat oraz prawdziwe oblicze świata, w którym ona żyje. Zło i zakazy to jedne z wielu rzeczy jakie panują w Stanach Zjednoczonych, a Lena zaczyna mieć tego dosyć. Pragnie miłości i szczęścia, a to może dać jej Aleks, dlatego Lena zaczyna walczyć ze swoim światem. 

"Życie nie jest życiem, jeśli się przez nie tylko prześlizgniesz."

Lena jest osobą, która wszystkim się podporządkowuje. Jest grzeczna, ułożona i robi to, co jej się powie. Dopiero, gdy poznaje Aleksa staje się buntownicza. Odkrywa ciemną stronę świata, w którym żyje. Odkrywa, że władze robią każdemu obywatelowi wodę z mózgu. Nie widzi już tylko dobrych stron poddania się zabiegowi przed amor deliria nervosa, ale widzi te złe strony. Odkrywa, że miłość to nie choroba, ale to jedna z najwspanialszych rzeczy na świecie. Dzięki temu uczuciu umie walczyć o swoje, umie rozróżnić co jest dobre, a co złe. W książce nastąpiła wielka przemiana bohaterki, co wyszło jej na dobre. Każdy z bohaterów jest dość przeciętny, a takich bohaterów to ja lubię. I właśnie Lenę, Aleksa i Hanę bardzo polubiłam, gdyż są przeciętni i na swój sposób wyjątkowi. 
Delirium jest książką jakiej jeszcze nie czytałam. Autorka miała świetny i całkowicie inny pomysł na napisanie tej oto powieści. Miłość, która jest chorobą i jest zła? Czegoś takiego jeszcze nie było. Nie wyobrażam sobie żyć w takim świecie jak Lena. Miłość towarzyszy każdemu człowiekowi przez cały czas. Miłość do rodziny, przyjaciół, chłopaka, zwierzęcia, a nawet do jakieś rzeczy, nie mogę uwierzyć, że człowiek byłby w stanie żyć bez tego uczucia, gdyż miłość jest bardzo ważnym elementem w każdym życiu u każdego człowieka.

Na początku trochę dziwnie mi się czytało tę książkę. Nie mogłam się przyzwyczaić do pomysłu jaki autorka wymyśliła. Nie mogłam się przyzwyczaić, że miłość jest chorobą! Ale Lauren Oliver rewelacyjnie to przedstawiła, że później było już o wiele lepiej. Cały styl i język autorki jest niesamowity. Bardzo spodobał mi się pomysł, gdzie na początku rozdziału są krótkie noty, albo cytaty, co daje jeszcze bardziej oryginalności książce. Po przeczytaniu pierwszej książki tej autorki stwierdzam, że pani Oliver znajduje się w gronie moich ulubionych autorów i na pewno przeczytam jej kolejne powieści. I tak czekają już na mnie dwie jej książki, więc wkrótce się z nimi zapoznam. 


"Miłość przemienia cały świat w coś wspanialszego, niż na co dzień się wydaje."


Niestety, ale ciężki mi się czytało tę książkę. Przez pierwszą połowę nie mogłam przebrnąć i nawet odłożyłam ją na trochę, aby przeczytać inną książkę. Ale potem zmotywowałam się i na szczęście przeczytałam resztę. Akcja była bardzo wolna i ciągnęła się w nie skończoność, że się po prostu męczyłam, ale później zaczęło się dziać, że nie mogłam odłożyć książki. A jeszcze ten zaskakujący koniec, który wszystko skomplikował i nie wiem teraz co się stanie dalej. Dlatego już niedługo sięgnę po Pandemonium.

Pierwsze spotkanie z Lauren Oliver uważam za udane i jak to pisałam wcześniej, na pewno wkrótce zapoznam się z jej kolejną książką. Pisze ona tak, że czytelnikowi towarzyszy pełno emocji i niemożna przewidzieć akcji. Polecam wszystkim do zapoznania się z Delirium, bo na prawdę warto, choć na początku może być trudno. Mi nie pozostaje nic innego tylko przeczytać Pandemonium. Jestem ciekawa co tam wymyśli autorka. 

Ocena: 8/10


Trylogia Delirium:
Delirium • Pandemonium • Requiem



Książka bierze w wyzwaniu: Z półki, Czytajmy fantastykę. 

17 komentarzy:

  1. Pierwszą część, jak i kontynuację już dawno mam za sobą. Bardzo miło je wspominam ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Uwielbiam "Delirium" i z niecierpliwością czekam na 3 część :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Świetna recenzja. :) Ja sama czekam niecierpliwie na 3 tom! :D

    OdpowiedzUsuń
  4. hm... może kiedyś się skuszę :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Zaczęłam czytać tę powieść, ale jakoś tak w połowie musiałam ją zostawić. Po prostu nie dałam rady, wszystko mnie w niej irytowało. Jednak zamierzam zrobić drugie podejście. A nóż widelec nie trafiłam z odpowiednim czasem :P

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też przez pierwszą połowę się męczyłam i też ją odłożyłam, ale później zrobiłam drugie podejście i nie żałuje :D

      Usuń
  6. Mam dwie części w formie e-booków i nie mogę doczekać się zakupu czytnika, dzięki któremu będę mogła zapoznać się z tą trylogią. :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Zacna recenzja ;) Książkę wielbię i chcę już Pandemonium przeczytać ;)

    OdpowiedzUsuń
  8. Właśnie czytam. Na razie zapowiada się całkiem nieźle;)
    Okładki całej trylogii są prześliczne.
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  9. Czytałam kilka recenzji tej powieści i wszystkie ją zachwalały, ale żadna nie zainteresowała mnie tak jak Twoja. Chyba kiedyś się na to "Delirium" skuszę :)

    OdpowiedzUsuń
  10. recenzja dodana do wyzwania "Czytam Fantastykę" :)

    ps. kolejne komentarze z linkami dodawaj jako nowe, nie jako kolejny pod poprzednim Twoim komentarzem
    wiem, że taki był wymóg w styczniu, ale później była aktualizacja zasad :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Książkę mam na półeczce :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Uwielbiam tę książkę, jest niezwykła i wciągająca:)

    OdpowiedzUsuń
  13. Wszedzie recenzja tej ksiazki.:)
    Pozdrawiam i zapraszam do mnie 
    Obserwujemy?

    OdpowiedzUsuń
  14. Bardzo chcę przeczytać tę książkę, tym bardziej, że czytałam o niej tyle pozytywnych recenzji.
    Pozdrawiam ; D

    OdpowiedzUsuń
  15. Wszyscy tak zachwycają się tą książką "porywającą od pierwszych stron" więc miło było dla odmiany przeczytać taką recenzje :) Ale jednak Ci się spodobało ;) Ja jeszcze nie czytałam, ale z przyjemnością to zrobię :) Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń